Pierwsze kotwicowisko dla rybaków na Helu zbudowano w 1883 roku na przybrzeżnej mieliźnie o szerokości ok. 350 m. W latach 1892-1898 kotwicowisko zostało rozbudowane w port o powierzchni 3 ha i głębokości 2,5 m. Zachodni falochron o łukowatym kształcie i długości ok. 320 m został zbudowany na bazie podwójnej drewnianej palisady, którą wypełniono wewnątrz kamieniami, na podkładce z faszyny. Następnie dobudowano do lądu wschodnie molo o długości 120 m.
W 1921 roku drewnianą konstrukcję częściowo wymieniono na betonową. Wg danych z 1921 roku w porcie na Helu było zarejestrowanych 180 rybaków, a także 42 kutry motorowe i 175 rybackich łodzi żaglowo-motorowych. W 1922 roku Hel połączono linią kolejową z Puckiem. W 1923 roku zmodernizowano port zastępując drewniane elementy konstrukcji solidną betonową nadbudową, a także przedłużając zachodni falochron. Wejście do portu usytuowane jest od strony Zatoki Puckiej. Port w Helu posiada baseny portowe, powstałe w wyniku podzielenia akwatorium pirsami. Port Hel stanowią 3 akweny: basen wejściowy (awanport) (o powierzchni 6,1599 ha), basen Rybacki (2,4175 ha) oraz basen Jachtowy (0,9750 ha).
Od północno-zachodniego falochronu o łukowatych kształcie odchodzi pirs Rybacki, który oddziela basen Rybacki przy wschodniej części od basenu Jachtowego. Od wschodniej strony lądu odchodzi betonowy pirs Kaszubski, który nie domyka basenu Rybackiego a pozostawia wejście o szerokości 82 m. W Basenie Jachtowym zainstalowano pomosty pływające dla jednostek sportowych. Głębokość basenu Rybackiego waha się od 4 do 5 m, natomiast w pozostałej części portu głębokość waha się od 5 do 8 m[. Od zachodniego falochronu w środkowej części portu odchodzi pirs Wewnętrzny, który wydziela przystań pasażerską w zewnętrznym basenie portowym.
Łącznie w Porcie Hel znajduje się 1630 m nabrzeży a głębokość w porcie waha się od 4 do 8 m. W 2006 roku oddano do użytku usytuowany w porcie punkt informacji turystycznej, który dzięki swojej nietypowej budowie stał charakterystycznym punktem miasta.
Kutry miejscowych rybaków pływają z sygnaturą HEL na burcie. Granice portu cywilnego w Helu zostały określone w 1957 roku przez Ministra Żeglugi. Infrastrukturą portową administruje Urząd Morski w Gdyni, a podmiotem zarządzającym jest spółka Skarbu Państwa – Zarząd Portu Morskiego Hel "Koga".
Port Hel posiada 2 falochrony zewnętrzne: Zachodni o długości 615 m i Południowy o długości 180 m. Na główkach falochronów znajdują się stałe światła wejściowe zielone i czerwone. /Wikipedia/A co od nas ? Port Hel to niesamowicie barwne i interesujące miejsce. Przyjmuje żaglówki, żaglowce i łódki ale przede wszystkim to dom kutrów i mew. Wbrew pozorom kolorowy i pełen życia. Port Hel co wieczór zmaga się z inną pogodą, porywistym wiatrem, flautą, atakiem turystów i świętym spokojem. Jest nieustannie gościnny, otwiera drzwi i pokazuje swoje zakamarki. Dla niektórych jest bardziej wciągający niż nadmorskie plaże, bo tętni życiem. A w wodzie śledzie, szproty, parposze, dorsze, trocie, sieje, stornie, gładzice, skarpie, belony i meduzy i inne nienazwane stwory morskie. Port Hel nigdy się nie nudzi, wystarczy usiąść i chłonąć tą wyjątkową dla mieszkanki kotliny atmosferę.
A kupowałaś świeże ryby prosto z kutra ? i na patelnię, mniam, mniam... palce lizać - najlepsza flonderka...
OdpowiedzUsuńzapomniałam wziąć patelnię.... następnym razem nie omieszkam :) sprzedawca kot był najfajniejszy z całej kutrowej załogi
OdpowiedzUsuń